Thursday, December 29, 2011

Taman Hati Firdausi : Allah dan Rasul Lebih Utama

“Akhi, jika di waktu hari pernikahan kita nanti..ana mahu mengenakan niqab, boleh tak akhi?’’

“Boleh..” jawabku ringkas. Sambil tersenyum memandang Ain Husna. Kemudian mengalih pandangan ke arah anak saudara tunangku yang asyik bermain buaian.

“Akhi tak marah?” Tanya Ain Husna meminta kepastian, sambil mengerutkan keningnya.

“Tak.. itu yang lebih akhi suka, dan itu yg sebaiknya pada hari perkahwinan kita.” Ujarku.

Ain tersenyum mendengar penjelasanku. Kemudian, sambil menunduk ke bawah dan menutur kata “Ain bimbang jika akhi malu pada teman-teman akhi, yang melihat penampilanku yang sebegitu.

Aku yang telah dapat membaca hatinya, menyatakan padanya “Ain…jika pakaian Ain, penampilan Ain dan apa yang Ain lakukan semata-mata kerana cinta Ain kepada Allah, akhi menyokongnya. Bahkan akhi tak pernah merasa malu, malah berbangga kerana memiliki wanita seperti Ain”.

Ain terus tertunduk malu dan terharu mendengar jawaban dariku. Dan seketika dia memandangku sambil menguntum sebuah senyuman. Terpancar perasaan yang bahagia dalam hatinya melalui kejernihan matanya. Secantik namanya Ain Husna.

Aku tersenyum memandangnya seketika, dan memandang ke langit Illahi. Gusar timbul fitnah dalam hati. Dalam hati, aku bermonolog sendiri. “Ain, jika Allah lebih kau cintai berbanding diriku…ternyata lebih aku sukai, kerna aku tahu Dialah selayaknya memberi kau cinta dan selayaknya menerima cinta darimu. Sedangkan aku hanyalah Muhammad Ziyad yang menerima anugerah cinta dariNya”


Allah dan Rasul Lebih Utama

Mencintai manusia adalah perkara biasa. Tapi jika kita mampu mengutamakan Allah dalam soal bercinta, dalam soal hati dan perasaan...dan sudah pasti ia adalah sesuatu perkara yang lebih dari biasa. Jika kita mampu mengutamakan Allah dan Rasul dalam urusan cinta, maka itulah yang sebaiknya...tetapi jika kita melebihkan cinta manusia lebih dari rasa cinta kita kpd Allah dan Rasul...sudah pasti kita akan melakukan perkara yang terlarang semata untuk menjaga hati dia yang kita cinta. Dan di situlah sebenarnya akan memperlihatkan sejauh mana kekuatan akidah cinta kita.

4 comments: