Saturday, December 10, 2011

Jujur dan Ikhlas dalam Bekerja

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
saat ku harus bersabar dan trus bersabar
menantikan kehadiran dirimu...lalala,

EHE..menyanyi pulak pak syeikh ari ni. Assalamualaikum wbt, pe citer? korang sihat..ari ni sgt mgantuk dan memenatkan bgi pak syeikh, sbb semalaman dan dekat separuh ari pak syeikh duk membuat banner utk program Orientasi Pelajar Tingkatan 1 dan Peralihan utk skol pak syeikh..Yelah, memandangkan pak syeikh takkk...aa?? pe dia, apa kaitan dgn lagu yg pak syeikh nyanyi td? actually, xda kaitan pun dgn apa yg pak syeikh nk ceriterkan ni, haha...lagu tu pak syeikh dgr dalam kereta smasa balik dr kedai makan td.. (2.50 baru makan sarapan a.k.a lunch la derr...huhu). Syhhh, jgn myampuk pak syeikh nk citer ni, ok..pak syeih tak la mahir sgt buat banner ni, lebih2 lagi bile guna perisian Adobe Photoshop ni..mau gak btongkat mata dgn batang mancis semalam duk try guna benda ni. Jadi, bile p makan tengahari td..ase jalan macam tak pijak tanah... (fuyooo, pak syeikh leh terapung, eehe... senget).

Setelah semalaman duk buat bnda ni..ni la hasilnya,

Amacam cun tak? haha..nti pak syeikh nk try buat banner dan header utk blog plak. Lau sape2 nk tmpah..pak syeikh charge harga member jer, utk yg teristimewa..pak syeikh bg free..ehe

Lau banner saiz macm ni..tempah kat kedai, utk upah saje pun da dekat rm 50. Tu tak termasuk harga utk printing ag. Tapi sebab ni utk skolah dan pak syeikh pun tak la boleh dikategorikan sbgai profesional dalam bab ni, pak syeikh xambil harga pun..huhu. Yelah, da meme stail pak syeikh, lau wat keja...memang xsuka ambil harga, lau orang nak bagi..baru la diambil, rezki jangan ditolak derr..hehe. Sbenarnya, perkara ni penting dalam etika kerja...pada pak syeikh, sgt penting bg seorang pekerja bsikap amanah dan berusaha memastikan pencapaian organisasi, tp pada masa yg sama bukanlah sampai menjadi hamba kepada satu2 organisasi. Cukuplah jika kita berkerja dgn penuh kejujuran dan keihkhlasan.

Teringat satu kisah, ada sorang tukang sapu ni...dia selalu jer balik lewat, lau orang lain yg masuk keja sama dgn dia balik kul empat petang, tp dia balik kul 6 petang. Setiap hari dia balik lewat dari waktu yg sepatutnya. Jadi adalah pengetua skolah dia selalu phatikan si tukang kebun ni, dan mnimbulkan kemusykilan pd pengetua tersooobut..hu, Jadi pengetua tu pun panggil lah dia dan btanya, "saya slalu perhatikan pak cik ni, selalu je balik lewat dari yang lain..kenapa pak cik tak balik seperti mereka?" tanya si pengetua ni. Kendian pak cik pun kata, "tuan, sbenarnya..sy ni ble waktu tghari, waktu panas.. tak buat kerja yg tuan amanahkan untuk menyapu sampah, tapi saya duk berehat di bawah pokok. Sbb tu, sy topupkan waktu yg berehat tu dgn melewatkan waktu balik sy, sy sgt takut nanti sy dipersoalkan amanah yg tuan berikan pada saya, jadi sy buat bgitu sbb sy tak nak suapkan anak isteri saya dengan duit dan rezki yang tidak berkat, tuan.."

Begitulah kisahnya. Jadi shbat2 semua, semoga akhlak pak cik tukang kebun ni akan sama2 kita teladani dalam mecari keberkatan rezki kita ea..InsyaAllah.

1 comment:

Muhammad Muadz Al-Hafiz said...

Dah follow u...
Follow me back ...Thanks~

http://muhammadaie.blogspot.com/