Tuesday, December 6, 2011

Bila Lelaki Memasak

Jika sewaktu kecil dulu, dalam baya umur lbh kurang 9-12 thn..pak syeikh selalu juga menjenguk ke dapur terutamanya bila mak pak syeikh memasak. Mungkin sebb pak syeikh ni anak sulung dalam kuarga, terasa terpanggil nk menolong mak memasak (cam poyo baik jerkk..hehe)Paling pak syeikh suka ialah bile mak pak syeikh goreng telur dadar. Bau telur goreng, bukan men wangi lagi..Jadi pak syeikh pun apa lagi, kejap-kejap pi intai kat dapur, tengok bawah tudung saji..sikit2 cubit telur goreng. Pahtu datang cubit lagi..haha. Nasib baik tak dikejar mak pak syeikh, hehe. Pernah jugak dulu, bercita-cita nk jd tukang masak, nk kalahkan chef wan dalam ptandingan memasak. Tapi mungkin cita-cita masa zaman kebudak2an (terpengaruh dgn penangan men pondok2 kot masa kecik dulu)tak akan tertunai. Mungkin cuma pak syeikh memasak sekadar suka-suka saje. Masa beli peti ais, sebulan lepas..jiran pak syeikh ada juga bgurau, katanya "beli peti ais tu, mesti ada yang nak kawen..". Pd masa tu, pak syeikh kurang dapat menangkap maksud dia, tercengang sambil mengiyakan. Jadi bile fikir2 balik, perkara yg dia maksudkan...bile lelaki da ada peti ais, mesti dah minat nak belajar memasak, dan kalau da minat nak memasak..tandanya dia da bersedia nak berumah tangga...hehe. Agaknya, btul juga.

Lelaki, Suami dan Memasak

Jika dilihat skrang ni, ramai juga chef atau tukang masak hotel yg kebnyakannya didominasi oleh lelaki. Jadi, msyrakat skank ni mungkin sudah selesa dan menerima bahawa tugas memasak ni bukanlah suatu perkara pelik jika ia dilakukan oleh lelaki..walaupun ia masih sinonim dgn tugas seorang wanita atau seorang isteri. Sesetengah lelaki masih menitikkan beratkan keupayaan wanita memasak sebelum diambil sebagai isteri..(sekadar selingan balas, wanita pula wajib melihat keupayaan lelaki menjadi imam dalam rumah tangga sblm diterima sbgai suami..hihi). Cuma pd pak syeikh pula, calon isteri yg baik ialah wanita yg mampu mjaga maruah diri, suami dan keluarga...dan keutamaan dalam kepandaian memasak diletak tepi, cuma haruslah mampu dan berusaha mgurus rumah tngga dgn baik. Tak da insan yg sempurna, kecuali mereka yg mahu utk belajar.

Sebagai suami yg baik, seorang lelaki juga plu mgimbangi amanah yg diberikan kepda isterinya..terutamanya dalam hal mgurus rumah tangga. Memang, lelaki besar tggungjawab dia, dalam mcari dan memberi nafkah kpd keluarganya...tetapi harus juga memikir akan keperluan emosi dan perasaan isteri yang penat mengurus rumah tangga, lebih-lebih bile berada di zaman suami dan isteri bekerja (plg menakutkan, bila liht statistik skank, bnyak tekanan mental yg blaku pd wanita yg bekerja). Maksud pak syeikh...sbgai suami, apa salahnya sekali-sekala mbantu tugas isteri di dapur atau plg tidak bantu isteri mgurus anak2 (pak syeikh ternanti2 saat nk ucapkan "Mie, penat kerja? tak per..ari ni abie masak, mie nak makan apa ari ni? hehe)..Cuba contohi nabi, sbgaimana dlm riwayat Bukhari:

Al-Aswad bin Yazid berkata, aku bertanya kepada Aishah r.a, Apakah yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. di rumahnya? Aishah menjawab Beliau membuat tugas keluarganya, iaitu membantu kerja keluarganya, maka apabila masuk waktu sembahyang beliau pun keluar untuk bersembahyang.

Alangkah indahnya rumah tangga, jika kita sama2 memahami dan btolenrasi dalam mgurus rumah tangga..insyaAllah

--petang td, pak syeikh memasak tomyam udang..da lama xpractice skil memasak..haha--

2 comments:

CekbOlat-bOlat said...

perghhh.. sdap2.. abiee.. umi nih ^^
hekhek *gatai

Syeikh Ahmad a.k.a Encik Cetokin said...

mgok ngek..haha