Saturday, October 31, 2009

Pengemis Kecil Yang Miskin

Aku hanya seorang anak kecil yang miskin,
Di saat temanku ketawa riang,
Aku juga ingin jadi seperti mereka,
Turut sama berkejar ke sana ke mari,

Aku hanya seorang anak kecil yang miskin,
Ketika kamu senang dan kenyang,
Aku hanya mampu melewati lorong-lorong kelam,
Kadang-kadang mengemis mencari belas,
Banyak hari lapar dari hari kenyang,

Aku hanya anak kecil yang miskin,
Tiap masa belajar berdikari,
Kadang-kadang jatuh ku bangun sendiri,
Mengharap kasih ibu dan bapa,
Jauh sekali,

Kerana aku hanya anak kecil yang miskin,
Akan ku kuatkan kaki melangkah hari,
Biar terus di panah mentari,
Aku akan terus mencari dan mencari....

...saudaraku, tidak semua yang dilahirkan dalam serba serbi kecukupan..kasih sayang, didikan agama, harta dan sebagainya. Kita hanya bagaikan anak-anak kecil. Mungkin kita sudah memiliki apa yang kita inginkan...kasih sayang, ilmu agama, harta dan sebagainya tapi benarkah kita sudah benar2 cukup? atau kita juga anak kecil yang miskin ini?

...saudaraku, di luar sana..sebenarnya masih ramai yang seperti anak kecil yang miskin ini, dalam realiti kata yang sebenar dan bahkan dalam simbolik yang dinyatakan. Dalam simbolik yang dinyatakan, mereka yang seumpama anak kecil yang miskin ini adalah seperti mereka yag masih mencari-cari fitrah agama yang sebenar iaitu bertuhankan Allah Yang Esa dan mereka yang ingin mencari ilmu agama tapi mereka cuma tidak memiliki ruang dan peluang, mungkin peluang seperti kita. Jadi marilah kita cuba sedaya upaya membantu mereka ini dengan jalan dakwah di samping sentiasa meningkatkan kefahaman ilmu agama dan amal kita...InsyaAllah. Bersyukur dengan nikmat iman yang dipinjamkan..:-)

No comments: