Saturday, February 21, 2009

Hati-hati bila terima rawatan

Bismillahirrahmanirahim…

Saya sungguh terkejut dan marah apabila membaca satu artikel yang dipostkan dalam blog Saifulislam. Berikut saya paparkan mesej yang dihantarkan oleh pengunjung dalam blog berkenaan:

“Assalamualaikum. Saya nak tanya, baru-baru ini saya ada ke hospital untuk membuat pemeriksaan kerana ada sedikit bintil di bahagian lengan. Kata doktor itu, ia masalah kelenjar. Apa yang pelik, ketika doktor itu membuat pemeriksaan, dia menanggalkan pakaian saya. Ketika itu hanya kami berdua dalam bilik tersebut. Saya tidak mengesyaki apa-apa. Doktor tersebut ada menggesel alat sulit saya dan berkata sedap kalau kahwin. Saya terkedu… adakah ini dibenarkan dalam etika kedoktoran?” tanya seorang pengunjung di blog ummusaif.com

Oppss! Maafkan saya, jika memaparkan kes ini dalam blog ini tetapi bagi saya ia sungguh mendukacitakan apabila seorang mangsa salah laku seksual tidak sedar bahawa kehormatan mereka telah dicabul. Dan masalah yang berlaku bukan lagi setakat berkaitan dengan etika tetapi ia juga berkaitan dengan maruah wanita. Dan untuk pengetahuan semua, mangsa adalah seorang pelajar di IPTA dalam jurusan agama. Tidakkah kalian merasakan bahawa maruah agama sedang diinjak-injak!?Sebenarnya saya pernah terbaca satu kes yang hampir serupa dalam surat khabar yang berlaku beberapa bulan lalu. Kes ini berkenaan seorang wanita yang mendakwa dirinya dicabul oleh petugas x-ray ketika menjalani rawatan. Pada masa itu, mungkin saya kurang mempercayai dengan laporan sebegitu dan berharap benda tersebut tidak benar. Tetapi kini saya sudah mula bimbang kerana ia adalah satu pencabulan secara tidak sedar jika benar perkara ini berlaku. Sebagai pesakit kita ada hak untuk mendapatkan butiran tentang rawatan yang bakal kita terima. Saya juga sedang cuba mendapatkan maklumat tentang bagaimana rawatan scan, x-ray dan sebagainya dijalankan. Bagi sesiapa yang mempunyai maklumat berkenaan, diharapkan dapat berkongsi dalam blog ini. Jadi, bagi sesiapa mengalami penyakit yang memerlukan pemeriksaan seumpama itu, saya harap anda sedar tentang apa yang berlaku dan berhati-hati bila menerima rawatan. Anda ada hak untuk menjaga maruah anda dan seeloknya bila mendapatkan rawatan, carilah pakar yang sama jantina. Moga ALLAH melindungi kita.

No comments: