Friday, February 6, 2009

bicara tentang cinta

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, sebentar tadi baru shj brlansung forum perdana yang brtajuk "Berpaut di Dahan Cinta". Saya ketinggalan untuk mengikuti sepenuhnya forum berkenaan tetapi saya ingin berkongsi dengan pembaca tentang sesuatu yang saya rasa sangat berguna dan boleh menjadi rumusan kepada keseluruhan forum berkenaan. Saya tidak menyatakan seratus peratus apa yang disampaikan oleh penceramah kerana saya tidak membuat catatan, tapi saya cuba mengulas mengikut kefahaman saya yang mana ia tidak menyelewang dari intipati ceramah. Pertama, mengenai jodoh dan usaha...seorang audien bertanya, perlukah kita mencari cinta atau perlukah kita berusaha pada kita seorang yang menolak budaya couple dan membenci perkara maksiat. Soalan kedua, adakah perkahwinan adalah jalan terbaik untuk mengelakkan maksiat? Kedua-dua ahli panel telah menjawab soalan berkenaan dengan baik. Mengenai jodoh, ia adalah berkaitan urusan Tuhan. tapi apa yang yang penting kita perlu berusaha untuk mencarinya. Sesuatu benda walaupun milik kita jika kita tidak mencarinya, ia tidak akan datang bergolek kepada kita. begitu juga sesuatu yang milik kita, kalau kita tidak menjaganya dengan elok lambat laun ia akan terlepas dari genggaman kita. Baik, mungkin ada yang berpendapat...dah bukan rezki. Dari satu sudut, mungkin betul tapi dari sudut lain pula kita seolah meletakkan kesalahan pada takdir, tapi dimana pula kita usaha kita?? Jadi yang penting kita perlu berusaha untuk mencarinya mengikut cara yang betul. Jadi disini pentingnya pengurusan cinta supaya kaedah yang kita gunakan tidak menjebakkan diri kita ke lembah maksiat. Saya tidak akan bercakap bagaimana nak mengurus cinta dengan betul atau bagaimana kaedah yang betul, insyaAllah pada lain masa saya cuba menulis tentang perkara ini. Persoalan kedua, mengenai perkahwinan. Perkahwinan adalah jalan yang betul untukmenyalurkan rasa cinta kita. Perkahwinan mungkin jalan yang terbaik untuk menenangkan gelojak nafsu. Namun apakah kesannya, jika kita berkahwin semata-mata untuk mengelak diri berlaku maksiat. Bukan maksud saya, anda tidak boleh berkahwin kerana taknak berlaku maksiat malah saya menyokong usaha anda, tetapi saya cuba menarik perhatian anda...apakah perkahwinan anda semata-mata untuk menunaikan keperluan batin anda? keperluan nafsu? atau kerana lemahnya iman anda, kerana tak dapat menahan diri dari perkara mungkar. Tidakkah anda melihat perkahwinan itu satu kemuncak cinta yang agung? yang menjadi anugerah kepada makhluk pencinta dari Tuhan Pencinta?? Sekadar berkongsi dengan anda...saya sendiri pun sering kali berfikir, saya perlu berkahwin secepat mungkin untuk menggelakkan berlakunya maksiat. Baru hari ini, saya sedar rupanya, jika saya berahwin semata-mata untuk mengelakkan maksiat rupanya jati diri saya lemah, iman saya lemah. Bagaimana selepas perkahwinan pun saya masih tidak dapat mengawal gelojak nafsu saya? Sedangkan cabaran dunia yang penuh dengan saluran maksiat sentiasa menuntut kita ke arah itu. Jadi, bagi saya...saya rasa dan mungkin pembaca seharusnya mengiyakan, kita seharusnya menyiapkan diri kita dengan takwa dan ilmu sebelum kita melansungkan perkahwinan, kerana dengan keimanan yang tinggi sahaja yang boleh mencegah diri kita dari perlakuan mungkar. Kita seharusnya menumpukan rasa cinta kita kpd Allah s.w.t sebelum kita mencintai makhlukNya. Apabila kita berkahwin setelah memiliki cinta Ilahi,yang mana tujuan kita berkahwin bukan lagi semata-mata kerana tuntutan nafsu tetapi semata-mata kerana Allah dan kerana ingin mengikuti sunnah Rasul, insyaAllah..rumah tangga yang kita bina akan bahagia. Oleh itu, perlengkapkan diri dengan sebaiknya sebelum kita melangkah ke gerbang perkahwinan.

No comments: