Tuesday, February 3, 2009

sehari di alam kedewasaan


"Satu hari saya terbangun dari tidur. Saya rasa saya telah bemimpi panjang dan terlalu lama tidur. Kemudian saya mula berfikir tentang mimpi yang muncul ketika saya tidur. Terlalu kacau. Saya Mengambil keputusan untuk tidak memikirkannya. Setelah itu, saya mengambil tuala dan berdiri di hadapan cermin. Wajah dalam cermin sangat menakutkan. Saya sedar akan perbezaan wajah sebelum ini dan ketika ini. Sungguh berbeza."
Apa yang saya sampaikan mungkin sekadar metafora. Saya cuma merasakan sudah terlalu lama kita leka dalam kehidupan tanpa sebarang kejayaan yang boleh dibanggakan. Alam remaja sudah berlalu, kini alam dewasa perlu dijelajahi. Apakah perlu kita mengulangi kegagalan di waktu remaja?? persoalan ini sudah lama terdetik di benak hati...ya, saya perlu berubah! saya perlu berani mencipta sejarah! Saya rasa kita tak perlu memandang berat tentang kesilapan kita, kerana kita perlu bebas dari tekanan. Erm.. mungkin tekanan boleh jadi motivasi tapi pandanglah ia sekadar peringatan. Mencipta perubahan dalam hidup perlukan kesedaran. Kita perlu berani menghadapi kenyataan. Mungkin kita akan berhadapan dengan pelbagai ragam manusia...ada yang senang dengan kita dan mungkin tidak kurang yang tidak senang dengan kita. Tapi ini bukan bermakna kita perlu lari dari tanggungjawab kita...kepada diri sendiri, kepada masyarakat...Yang penting kita sedar kita perlu merubah hari ini untuk kejayaan hari esok..mulakan dengan langkah kecil, susulkan dengan perilaku besar untuk mencipta kejayaan yang sebenar!

No comments: