Wednesday, November 30, 2011

Belajar dari Sang Pemungut Sampah

Malam ni terasa banyak benda yg nk ditulis, tiba2 terasa idea mcurah2 seperti mencurah2nya koko krunch ke ladang gndum..hehe. InsyaAllah jika kelapangan wktu akan dikarang dgn perlahan, disusun indah supaya isinya tidak mboringkan mcam tengok citer Hantu Bonceng di siang hari..(merapu je pak syeikh ni ea..hehe)

Shbt2 pernah tak melalui satu kwsan timbunan sampah, yg baunya busuk sekali dan tlihat beberapa manusia sedang sibuk mencari sesuatu di balik timbunan smph tu..tentu pernah bukan? Jijik dan loya tekak ble melalui saat tu...mana tidaknya, barangkali ada kohong perut ikan yg sekian lama terperap, mungkin shj bangkai kucing yang sudah terburai perutnya...adess, sungguh myiksakan bukan? Tetapi bgaimana manusia seperti mereka mampu btahan dgn keadaan yg mjijikkan sebgitu..barangkali mereka sudah terbiasa, sehinggakan sudah tak mampu nak bezakan bau bdan sndiri dgn bau sampah..apakah yg menjadikan mereka hebat, shinggakan mampu btahan dengan pekerjaan seperti itu, tiada pilihan? tiada kelayakan lain? Apapun sebabnya..kita harus belajar sesuatu dari mereka! Perkara pertama, kita harus lihat keikhlasan dan kesungguhan mereka. Bgaimana agaknya jika tiada insan spt mereka yg sanggup meredah timbunan sampah dan bergelumang dgn sampah setiap hari. Agaknya, suatu masa 1/3 dr bumi akan dipenuhi sampah. Berterima kasihlah pd mereka dan belajar dr mereka akan sikap ketidakpedulian mereka pd pndangan hina yg diserotkan pd mereka. Tidak kisah dipndng jijik, asalkan amanah dan tnggjawab mereka terlaksana.


Kedua, belajar dr sikap bersih mereka walaupun mereka hdp bgelumang dgn kekotoran. Insan-insan seperti mereka, selalu akan lebih segera dan sensitif pd persekitaran. Bila terlihat shj sampah pasti mereka akan segera tpanggil utk mgutipnya. Malu pak syeikh pd mereka, akan sikap menjaga kebersihan alam yang mereka miliki.


Teringat pak syeikh pd pekerja sekolah yang selalu datang membersihkan Bilik Kaunseling, dgn penuh hormat akan myapa dan meminta izin utk mbersihkan lantai.."cikgu, minta ijin ya, mau tutup kipasnya..mau disapu lantai ini ya,". "Sampah ini sudah tidak mahu kan cikgu, mau saya buangnya?". Rasa hormat yang tinggi pd pak syeikh mbuatkan pak syeikh pun terasa mereka lebih baik dr pak syeikh. Jadi belajarlah untuk memiliki rasa hormat kerana dengan itu kita juga akan akan dihormati orang lain...boleh kan gitu kok? waduh2..nape neng, tetibe je cakap indo sih? hehe...

No comments: