Tuesday, November 29, 2011

kisah hati di sebalik gambar

assalamualaikum wbt...hari ni pak syeikh nk bcerita ttg gambar, walaupun hdung terasa ketat dan kepala da pusing macam lepas naik buaian kat ekspo sg buloh, pak syeikh nak cerita jugak ttg rahsia di sebalik gambar...korang nk dgr, silakan...xnak dgr, sila tutup telinga..hehe, Owkes...cuba korang lihat gmbr di bawah ni..


cantik kan gambar tu? sejauh mana cantiknya gambar tu bgantung kepada bgaimana sahabat2 melihatnya. Bergantung kepada bagaimana emosi kita di saat ini, mungkin di saat kita berasa cukup dgn nikmat dan segala kemahuan yg ingin kita miliki, kecantikan yang nyata pada gambar berkenaan tidak bmakna. Tapi bagaimana dgn mereka yg sedang dilanda dgn kepahitan hidup, mungkin gambar sebegitu membawa erti yg sgt bmakna dan mampu mberi ketenangan seketika kpd mereka...melupakan seketika tentang masalah hidup...melihat gambar adalah subjektif, dan hati memainkn peranan dalam membuat penilaian ttg gambar..

Gambar dan Kehidupan

Gambar sebenarnya rakaman sebuah kehidupan dan banyak juga menyimpan rahsia tentang kisah hati. Dgn melihat gambar pada profil seseorg, kita sudah boleh mbaca apa yg tersimpan dalam hati mereka. Gambar menjadi identiti dan karakter seseorang. Seseorang yg sedang dirundum perasaan lebih gemar mgambarkan sebagai sesuatu yg ada berkaitan dengan perasaan. Sebagai contoh, menjadikan hati sebgai gambar profil mereka. Malah jika dilihat dr sudut "art terapi"...iaitu satu kaedah untuk mgenal pasti masalah dalam diri individu melalui lukisan cukup mnunjukkan bhawa dalam gambar tersimpan seribu kisah hati...sebagai contoh jika kita meminta seorang kanak2 melukis gambar keluarga, dan kanak2 bkenaan melukis dirinya terasing dalam keluarga yg lain...ini menunjukkan bahawa hubungan dia dgn ahli keluarganya sedang bermasalah, yang mana mungkin dia berasa terabai daripada perhatian ahli keluarga yang lain....begitulah kisah di sebalik gambar.


~antara kamera yg mjadi idaman pak syeikh...sebenarnya pak syeikh tak reti sgt bab kamera ni tpi da rasa bminat nk pegang kamera. Penyakit ini bmula sejak dilantik jd Ajk Fotografi masa dinner guru kaunseling..adess. So, saper2 yg bmurah hati nak sponsor dan nk hadiahkan kamera pd pak syeikh..dialu2kan okey :) pak syeikh tunggu nk petik jerr..klikkkkk~

2 comments:

CekbOlat-bOlat said...

haha.. pak syeikh nih ^^
beli sndri lah

Syeikh Ahmad a.k.a Encik Cetokin said...

bolat blanja la pak syeikhh.., nt pak syeikh tangkap gmbr bolat byk2..ngee